6 december 2012

Träff med lärarna i Arvidsjaur 4/12


Lärarna i åk 5 har under hösten gjort förändringar i lektions och läxstrukturen. De har jobbat mer individbaserat. Tillsammans med specialpedagogen har de lagt upp individuella planer för elever med särskilda behov. Ett gott samarbete i arbetslaget gör att lärarna lätt kan göra grupper för att träna moment. Detta har även gynnat elever som inte har några svårigheter i skolan. Arbete med Språkbiten har hjälpt de elever som behöver träna stavningsregler. De har blivit mer uppmärksamma på hur man stavar ord.
Läsförståelse tränas just nu med korta berättelser för att eleverna inte ska tappa intresset med för svåra, långa berättelser. Textlängden ska öka och upplästa texter ska användas.
Lärarna i åk 8 vill så gärna göra digitala arbeten med sina elever, men de har alltför få datorer för att det ska vara möjligt. Vi pratade om att de måste ha korta uppgifter, arbeta 2elever-1dator och prioritera elever som inte har dator hemma. Många elever har smarta telefoner och eftersom de får använda sina telefoner på lektionerna kan det vara möjligt att göra gruppuppgifter.
Sammanfattningar är mycket omtyckta bland eleverna. Lärarna ser nu att eleverna bara läser sammanfattningen, varför de vill sluta med dem. Kanske skulle en sammanfattning som mer liknar en innehållsförteckning vara en ledning till boken. (Fundering efteråt: Går lärarna igenom bokens text, eller är boken bara ett komplement vid läxläsningen?)
Gemensamt samtal om vikten av språkutvecklande arbete och träning i läsförståelse. Tips om att se UR-filmerna från konferensen Språkstörning.
Samtal om hur biblioteket skulle kunna bli mer använt av eleverna.
Digitala tips vi pratade om här gången:
Klassrummet med högt ventilationsljud är förmodligen inte åtgärdat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar