19 september 2012

Möte med Kirunas rektorer och specialpedagoger 13/9

Tillgänglig lärmiljö, med rektorer och specialpedagoger 13/9 8.30-11.30
Genomgång om projektet som är kommunövergripande och med två arbetslag arbetslag i fokus.
- fånga förbättringsområden
- hitta fungerande lösningar
- verka för spridning vunna erfarenheter
Skolledare, specialpedagoger och annan elevhälsopersonal är viktiga i det arbetet.
Deras förväntningar och ev. tecken på mer tillgänglig utbildning efterfrågas.


Vi pratade om "höga förväntningar" på elever och på alla som jobbar i skolan och att det inte behöver innebära höga krav.
Eleverna använder de program de anser sig behöva kunna. Vilka program behöver lärare kunna
Genom gång av ClaroRead Pro och elevlicens för hemmabruk, som Kiruna betalar för.
Programmet innehåller talsyntes på många språk, skanning och ocr-texttolkning, mm


Barn gör så gott de kan utifrån de förutsättningar de får.
Arbetsminnet är ett nålsöga. Kanske beror 40 % av matematiksvårigheterna på bristande arbetsminne. Om det är stressigt sjunker arbetsminnet.
Bra om det formella lärande liknar det informella lärandet, så att det bygger människans
- nyfikenhet
- vilja att kunna och visa att man kan
- ömsesidighet att vilja göra saker tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar