8 oktober 2012

Möte med arbetslagen i Arvidsjaur 9/10

Bildspelet vi utgick ifrån, i pdf-format
Hur kan vi hjälpa eleverna att få alla verktyg för att kunna lösa uppgifterna i skolan?
Samtal om : Når din undervisning alla elever?
Vad är det som hindrar, finns det några möjligheter?

Fundering: Vet föräldrarna vad som förväntas av deras elever i skolan? Vet föräldrarna vad de kan hjälpa till med?
Många elever har invandrarbakgrund. Därför kom vi in på samtal om
Språkutvecklande arbete:
Tips om ”Få syn på språket”, ”Greppa språket” http://skoldatatek.se/skrivet/om-sprak
- Varje lärare är språklärare, jobbar språkutvecklande
- Nyanlända elever – små eller inga sv-kunskaper
- Elever i behov av särskilt stöd får väldigt lite stöd och elever som klarar sig själva får göra det

Vad kan vara första steget i ett språkutvecklande arbete?
- Starta med gemensamt arbete för att ge eleverna en modell, en strategi, för skolarbetet.
- Låt eleverna använda samma modell tillsammans med klasskamrater. Med andra ord att vi ger eleverna en modell på arbetsformer.
- Eleverna får lösa uppgifter tillsammans med sina kamrater "flerstämmigt klassrum" för att språkträna.
- Jobba med ord, begrepp och ämnesspecifika termer
- Ge dem spelreglerna för hur man lär sig, på samma sätt som man tänker inom idrotten.
Tips på UR-samtiden –Grav Språkstörning Här finns föreläsningar om språk-, läs- och skrivutvecklande arbete.
Skolbiblioteket, - läsningen kommer i sista hand för många elever, skolan kan kompensera och locka in elever i litteraturen,

Lite gratistips http://skoldatatek.se/verktyg/gratistips
Exempelbloggar se bildspelet ovan
Arvidsjaurs Lathundar finns på N:

Flippa klassrummet – hur kan man göra det? – även analogt Daniel Parker
http://www.danielbarker.se/  eller http://barkersthlm.blogspot.se/,
här berättar han  hur han gör http://www.pedagogstockholm.se/Utveckling/Dolda-sidor/Flipped-classroom/

Reflektion:
-Talsyntesprogrammet CD-ord används bara av "elever med datorer". Det borde användas av fler.
- Läsningen – att inte orka läsa en hel bok, men det kanske går bra med ljudbok istället.
- Hur får man på ett enkelt sätt in t.ex ett prov i datorn, så att man kan skriva direkt i det. Är formulär något till detta. Vi får göra en film om det.
-  Hur orkar elever och lärare koncentrera sig i klassrum med störande ventilation?

Erika visade hur man kan Spela in skärmen med gratisprogrammet Jing.
Filmen om Linnéa som lär sig hela dagen.
Tack för en jättefin dag i Arvidsjaur
Hälsar Cattis och Britt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar