6 maj 2012

Triangelskolan 2 maj kl 13.00-14.30

Vilket givande möte. Vi hittade genast många förbättringsområden. Birgit Asplund, chef Elevhälsan var med på besöket. Det var bra att hon fick se lärmiljön och höra vad lärarna önskade, sa hon.

Vi tog för givet att det fanns en projektor i den lokal vi skulle träffas, men vi skulle träffas i ett klassrum utan projektor. På skolan finns två gamla ljussvaga projektorer att låna från expeditionen. Den ena hade ingen strömsladd och den andra hade en obegriplig koppling och det var bråttom. Tog därför elsladden från den obegripliga och kopplade upp den som såg mer begriplig ut. Filmduken hade inte något fäste, så jag fick hålla den tillbaka med en stol. Felaktig upplösning gjorde att vi inte såg hela webbsidan samtidigt. Hittade inte något sätt att fixa det, för det fanns inte tid till detta. Så är det ju på lektioner också. Det finns inte tid att försöka hitta lösningar när många sitter och väntar. Jag förstår lärarna som aldrig tar in dessa projektorer.

I en tillgänglig lärmiljö bör det vara möjligt för lärarna att använda digitala lärverktyg, eftersom det finns många bra möjligheter att göra anpassningar. På Triangelskolan har alla lärare och elever var sin dator. Tyvärr ligger de på olika system, så lärarna kan inte koppla upp sina datorer trådlöst. Det finns en SMART Board i åk 6, men ingen på högstadiet.

Förbättringsområden: 
- På högstadiet har inget klassrum någon fast projektor i taket. 
- Lärarna kommer inte in på det trådlösa nätverket, vilket eleverna gör.
- Skrivare som fungerar – kunna ta ut elevarbeten/lärararbeten. Fungerar ej idag.
- e-postadresser till eleverna.
- Program finns inte alltid i elevens dator, utan på någon annan dator 
- Gemensam standard för kommunens/skolans utbud av digitala lärverktyg.

Önskemål om utbildning:
- att skanna dokument, med skanner och kopiator
- Film-/fotoredigeringskurs för elev/pedagog
- lära mig hur jag kan ge respons på elevernas arbeten, så att de kan lämna in uppgifter från sina datorer.
- behöver handledning så att jag får öva praktiskt
- vill lära mig vad jag kan göra tillsammans med eleverna, få användning av datorn i klassrummet.
- kan elever få utbildning?
- Lärarna kan inte programmen som eleverna behöver.
- Vill ha tips på på programvaror som är enkla och fungerar.
- Hur man lägger upp låsta ämnesbloggar
- Allmän höjning av kompetensnivån när det gäller vilka digitala läromedel och vilket program-stöd som faktisk existerar. Tex hur man gör egna ljudfiler. Hur man lyssnar på skriven text etc.

- Internet-baserade läromedel för individanpassning av undervisningen, tillgängliga för alla tjänstgörande lärare. Databaserade sådana läromedel inlagda i varje lärares dator.
- Licenser till elever och lärare på digitala lexikon på internet/alt. Installerade på datorerna.
- Mer specped.resurser behövs.

Om projektet:
- Bra att vara med i Projekt? /lära sig …
- Upplägget verkar vara jättebra och jag ser positivt på att lära mig mer. 
- Det är ett bra upplägg bara ”tekniken” fungerar
- Det kan vara bra att vara med i projektet, så att vi får lära oss mer. Men det krävs mer/bättre tillgänglighet till det ovanstående.
- Se möjligheterna för att ta steget till förändring i den egna undervisningen. 
- Du har öppnat Pandoras ask …
Verktygen man har efterfrågat under lång tid för att underlätta kunskapsinhämtandet och att arbeta smidigare med datorerna … utan tandagnisslan från lärar- och elevhåll.
… äntligen kanske vi kan bli hörda.


sammanfattat av Britt Hansson, som tackar så mycket för en trevlig träff. Ni hade skrivit så mycket bra. Lägg en kommentar om det saknas något, eller om ni vill lägga till något ni kommit på efteråt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar