27 december 2012

Enkätsvar från Björknäsgymnasiets lärare

Exempel på saker som är bra:
Stämningen och samarbetet är bra på skolan, med trevliga elever och goda arbetskamrater. Kontakten mellan lärare och elever är god. Engagerade lärare ger entusiastiska elever. Bra lokaler uppskattas av många lärare, exempelvis en luftig planlösning, verkstad, kök och idrottshall. Blommor och annat ger ett välkomnande intryck. Utomhusmiljön med närhet till natur och idrottsanläggningar är bra.
Förslag till förbättringar:
Även om lärarna är nöjda med skolans lokaler finns det mycket som behöver förbättras. Nästan alla lärare nämner någonting om möbler, ljus eller ljud. Det finns behov av ostörda studieplatser för elever och arbetsplatser för lärare. Fler arbetsbord behövs i korridorerna. Möbler behöver förnyas eller lagas när de går sönder. Korridorerna är mörka och behöver ljus och ljudisolering. Blommor behöver skötsel. Även städning och sopsortering nämns. Idrottslärarna har många förslag till förbättringar i idrottslokalerna. Rökningen utanför entrén är ett problem.
   Modern teknik som SmartBoard eller projektorer med högtalare i alla klassrum efterfrågas. 2:or och 3:or behöver tillgång till nomader eller datorer. Fler eluttag behövs. Utskriftsmöjlighet för elever efterfrågas.
   Mindre grupper/klasser och ökat stöd till en del elever vore önskvärt. För att skapa kreativa och goda lärandesituationer behöver lärare mer tid till för- och efterarbete. Arbetsron är viktig och att eleverna visar respekt mot varandra

En-till-en-satsningen för åk 1
Lärarna är mycket positiva till en-till-en-satsningen. På en sexgradig skala är medianen fem och medelvärdet är 4,8. Några upplever att satsningen har gått för fort och att de inte känner sig förberedda.
   Nästan hälften av de lärare som har besvarat enkäten, använder datorerna på nästan alla lektioner. En fjärdedel tycker att det är lättare att hjälpa enskilda elever och att elevernas arbete och resultat har förbätrats. Lika många ser ingen skillnad i elevernas resultat eller upplever att datorn stör elevernas koncentration.
   Två tredjedelar av lärarna tycker att datorerna har underlättat deras arbete. En tredjedel av lärarna anser att datorerna har försvårat deras arbete eller att de inte har kommit sig igång av olika skäl. Även de lärare som är positiva nämner att det finns svårigheter, som tidspress och stress över att de inte behärskar tekniken och att elever tappar fokus.
   Ett fåtal lärare tycker att en-till-en har förändrat deras kontakter med eleverna, hur elever får tillgång till planeringar, anteckningar och inlämning av uppgifter. Facebookgrupp och Wiki nämns som kontaktyta med eleverna. Hypernet/Schoolbook har inte kommit igång än. Någon förändring av undervisningen nämns inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar