12 juni 2012

Elevröster från Triangelskolan

41 elever, åk 7 och 8, har besvarat en enkät om lärmiljön i skolan. Elevernas egen uppfattning är att de behöver läsa läxorna och koncentrera sig på lektionerna, för att det ska gå bra i skolan. Några uttrycker det som att de ska ”plugga mera, mycket och stenhårt”.
Eleverna tycker att de lär sig bäst när:
-         de är hemma
-         genom att läsa själv
-         när läraren berättar och använder tavlan
-         när de får prata och berätta
-         när de får samarbete
-         när läraren repeterar och har genomgångar flera gånger
De önskar att lärare hjälper till genom att:
-         påminna om läxor och prov, mera
-         sammanfatta och repetera
-         arbeta för att hålla det tyst i klassrummet
-         ge mer uppgifter att göras på datorerna
-         planera proven, max 1 prov/dag
Biblioteket används inte av eleverna, de tycker inte att de har någon nytta det. 4 elever skulle vilja ha särskild hjälp med något ämne. Något mer än hälften av eleverna tycker att ma, NO, SO och språk är svåra ämnen men de vill inte nyttja läxhjälpen på skolan. ”Jag går dit om jag måste.”
De tycker att den fysiska miljön har sina styrkor och brister. Den mest framträdande styrkan är att alla elever har en dator. De gillar också rasthallen. Däremot tycker eleverna att det är mycket ljud i matsalen och i klassrummen. Det finns trasiga möbler, både i rasthallen och i klassrummen, duscharna saknar draperier och toaletterna är smutsiga.

Förbättringsområden som går att ringa in:
-         Hur nyttjas biblioteket? Vilka möjligheter finns till förbättringar?
-         Läxhjälp, går den att utveckla? Organisation? Erbjudandet till eleverna? Vet alla om?
-         Funderingar kring undervisningen,
o       tydlighet kring läxor och prov
o       datorns användning i undervisningen
o       tillgängliga dokument – går de att hämta via en lärplattform?
-         Vad kan göras åt den fysiska miljön?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar